Kategoria: (Bez kategorii) Autor: Krzysztof Gacek Data 27 cze 2011

INWESTYCJE. Dopiero teraz można przebudować 14 peronów, by bombardiery mogły na nich otworzyć drzwi

Najprawdopodobniej od najbliższej soboty zostanie zawieszony ruch tramwajowy od skrzyżowania ul. Stradomskiej – Dietla i Krakowskiej, w stronę mostu Grunwaldzkiego – na ul. Monte Cassino, Kapelanka i Brożka. Wiąże się to z rozpoczęciem kolejnego etapu budowy linii tramwajowej do osiedla Ruczaj.

Jak się dowiedzieliśmy – zamknięcie tej trasy zostanie też wykorzystane dla przebudowy 14 peronów przystankowych. Zostały one zbudowane pięć lat temu, ale z uwagi na to, że są w większości zbyt wysokie i powstały zbyt blisko torów – nie można na nich otwierać drzwi w niskopodłogowych bombardierach.

Marcin Wiśniewski, wiceprezes firmy ZUE S.A. (lidera konsorcjum budującego tramwaj na Ruczaj) mówi, że wyłączenie ruchu tramwajowego na tej trasie jest konieczne z uwagi na podjęcie prac związanych z połączeniem istniejącego torowiska z jego nową odnogą w stronę Ruczaju. – Trwają jeszcze uzgodnienia dotyczące nowej organizacji ruchu – powiedział nam Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Zmiana nastąpi najprawdopodobniej w nadchodzącą sobotę. Z wstępnych ustaleń wynika, że tramwaj linii 19 jechałby od ul. Stradomskiej – ul Krakowską, Kalwaryjską, Wadowicką – do Borku Fałęckiego. Z kolei linia 22 z ul. Dietla skręcałaby w ul. Starowiślną, a następnie z placu Bohaterów Getta ma kursować ul. Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką – do Borku Fałęckiego. Od Łagiewnik, ul. Brożka, Kapelanka, Monte Cassino, przez most Grunwaldzki, ul. Dietla, do skrzyżowania z ul. Starowiślną kursowałyby w tym czasie autobusy zastępcze. To nie wszystko, gdyż być może również od najbliższej soboty (lub tydzień później) zmieni się organizacja ruchu na przebudowywanym skrzyżowaniu ul. Brożka, Kapelanka i Grota-Roweckiego. – Od tego dnia kierowcy będą mogli korzystać z gotowej już części skrzyżowania – mówi Marcin Wiśniewski. Jednak najpóźniej około połowy lipca kierowców czekać będą kolejne zmiany dotyczące m.in. ul. Kobierzyńskiej (zamknięty fragment) czy Grota-Roweckiego.

Jak się dowiedzieliśmy – ZIKiT zamierza skorzystać z tego, że zamknięta będzie cała trasa od mostu Grunwaldzkiego do ul. Brożka i przebudować na niej 14 peronów tramwajowych. Powstały one pięć lat temu, gdy remontowano tam torowisko. Ponieważ jednak tamte prace miały unijne dofinansowanie, właśnie przez pięć lat (takie są przepisy) nie można już było poprawić peronów przystankowych. A te okazały się zbyt wysokie dla niskopodłogowych bombardierów. – Niektóre perony mają 28 zamiast 14 centymetrów wysokości; na dodatek część jest zbyt blisko szyn. To uniemożliwia otwarcie drzwi w bombardierach i na tej trasie one nie jeżdżą. Pokonywały one ją tylko w wyjątkowych przypadkach (awarie – objazdy), ale bez zatrzymywania się na przystankach – usłyszeliśmy w MPK. Koszt przebudowy peronów szacowany jest na około 2 miliony złotych; przy okazji (by nie rozkopywać kolejny raz) wykonana ma być bowiem cała infrastruktura umożliwiająca w przyszłości instalowanie na peronach elektronicznej informacji pasażerskiej.

Tramwaje mają wrócić na ul. Monte Cassino i Kapelanka z końcem sierpnia.

(J.ŚW)

Artykuł z Dziennika Polskiego.

Komentarze dle tego wpisu zostały wyłączone.