Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w nawiązaniu do spotkania z mieszkańcami osiedla Podwawelskiego informuje:

Ulica Komandosów przyległa do szkoły przy bloku nr 16 jest drogą wewnętrzną zarządzaną przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Podwawelska”, w gestii której jest również oznakowanie wzmiankowanego terenu. W dalszej części ulica Komandosów jest drogą gminną, a więc publiczną, na której obowiązują przepisy Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 „Prawo o ruchu drogowym” (tekst jednolity – Dz. U. z 18 października 2012 poz. 1137) w tym dotyczące zatrzymania i postoju art. 46, 47, 47a i 49 do których kierowcy mają obowiązek się stosować. Ponadto odcinek ten jest bez przejazdu o niewielkim natężeniu ruchu. W związku z powyższym brak powodów ustawienia zakazu parkowania. Egzekucją przepisów prawa zajmuje się Policja i Straż Miejska, gdzie należy zgłaszać przypadki niewłaściwego zachowania się kierowców.
Chodnik w rejonie budynku Słomiana 2 znajduje się w planach remontowych tutejszej jednostki a 2014 rok, jednak realizacja tego zadania możliwa będzie po zbilansowaniu środków przeznaczonych na bieżące utrzymanie dróg na przełomie III i IV kwartału br.W przypadku braku środków finansowych na realizację przedmiotowego remontu w 2014 roku, możliwość wykonania tego zadania zostanie ponownie przeanalizowana w 2015 roku.
Uszkodzone pobocze ulicy Szwedzkiej w rejonie parkingu i ulicy Bocznej zostało naprawione w marcu br. w ramach bieżącego utrzymania dróg.
Zielona strzałka na skrzyżowaniu Monte Cassino – Bułhaka została zasłonięta ze względu na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na wlocie ul. Bułhaka. Podczas funkcjonowania zielonej strzałki obserwowano liczne przypadki niedostosowania się do wyświetlanych sygnałów i nie ustępowania pierwszeństwa pieszym i rowerzystom. Na taką sytuacje miało ogromny wpływ ogrodzenie odgradzające budowę Centrum Kongresowego przy Rondzie Grunwaldzkim, które spowodowało pogorszenie widoczności w tym miejscu. Tutejszy Zarząd podjął kroki w celu wymiany na przedmiotowym odcinku ogrodzenia na ażurowe, które zapewniałoby zwiększenie widoczności. Niestety ogrodzenie nie może zostać zmienione, na co tutejszy Zarząd nie ma wpływu.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3.07.2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach (Dz. U. nr 220 poz. 2181 wraz z późniejszymi zmianami), a konkretnie zapisów zawartych w Załączniku nr 3 do ww. Rozporządzenia (pkt. 6.2.1.3) stosownie sygnału dopuszczającego skręcanie w kierunku wskazanym strzałką jest możliwe „pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i pojazdom dla których wyświetlany jest sygnał zielony”. Z powyższych przyczyn do czasu usunięcia przedmiotowego ogrodzenia zielona strzałka została zasłonięta.

Ponadto informujemy, że osiedle Podwawelskie posiada w sumie 6 wyjazdów (ul. Słomiana, ul. Twardowskiego, ul. Szwedzka, ul. Mitkowskiego, ul. Bułhaka oraz węzeł przy ul. Konopnickiej) i jest jednym z lepiej skomunikowanych osiedli w Krakowie. Większość pojazdów wyjeżdżających z ul. Bułhaka wjeżdża na pas do lewoskrętu, omijają w ten sposób kolejkę na ul. Monte Cassino i blokując niejednokrotnie ruch na wprost wprowadzając zagrożenie w ruchu drogowym. Tutejszy Zarząd nie widzi przyczyny, dla której kierowcy mieli by korzystać wyłącznie z tego wyjazdu. Jedynie pasażerowie komunikacji miejskiej nie mają żadnej alternatywy, w związku z czym rozważanych jest kilka wariantów zmiany organizacji ruchu i organizacji transportu publicznego w rejonie ul. Bułhaka, w celu poprawy wyjazdu dla pojazdów komunikacji zbiorowej.

Parkowanie w rejonie sklepu „Lewiatan”.

Ulica Twardowskiego oraz Szwedzka to drogi gminne, a więc publiczne, na których obowiązują przepisy Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 „Prawo o ruchu drogowym” (tekst jednolity – Dz. U. z 18 października 2012 poz. 1137), w tym dotyczące zatrzymania i postoju art. 46, 47, 47a i 49. Ar. 49.1 zabrania się zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od skrzyżowania. Nie ma powodów ustawiania dodatkowego oznakowania w miejscach, w których w jednoznaczny sposób zasady organizacji ruchu zostały wyrażone w przepisach. Nie stosowanie się do ww. przepisów jest wykroczeniem i powinno być egzekwowane przez Policję lub Straż Miejską. Postój pojazdów w innych miejscach niż skrzyżowanie wokół sklepu ma charakter krótkotrwały i nie powoduje utraty przepustowości ulicy.

Osiedle Podwawelskie nie znajduje się w strefie płatnego parkowania a więc nie ma konieczności oznakowania każdego parkingu na chodniku, czy zatok postojowych. Zatrzymanie i postój pojazdów reguluje ww. Ustawa „Prawo o ruchu drogowym” art. 46, 47, 47a i 49. Natomiast sposób parkowania w zatokach postojowych określają ich konstrukcja oraz parametry.
W chwili obecnej wszystkie przejścia dla pieszych w pobliżu placówek oświatowych, do których uczęszczają dzieci w wieku od 7 do 16 lat, oznakowane są znakami pionowymi D-6 „przejście dla pieszych” z T-27 „Agatka” oraz znakami poziomymi P-10 „przejście dla pieszych” – biało-czerwone w technologii grubowarstwowej.

Pod względem organizacji ruchu – są to wszystkie możliwe rozwiązania ujęte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3.07.2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach (Dz. U. nr 220 poz. 2181 wraz z późniejszymi zmianami), które zostały wprowadzone w terenie. W związku z tym dalsze rozwiązania poprawy bezpieczeństwa wiążą się ze zmianą geometrii i/lub przebudową drogi.

Proponowane rozwiązania:

Na drogach kategorii L i D:

- wyniesienie przejść dla pieszych – przejścia izolowane między skrzyżowaniami,

- wyniesienie całej tarczy skrzyżowania w przypadku przejść znajdujących się przy skrzyżowaniu,

- zawężenie przekroju jezdni w rejonie przejść dla pieszych,

- dodatkowe oświetlenie „centralnie” nad przejściem innej barwy wraz z diodowymi punktowymi elementami umieszczonymi w nawierzchni jezdni,

- wprowadzenie przed przejściami na długości około 100 m nowej nawierzchni bitumicznej – system skracający drogę hamowania oraz system ograniczający rozwijanie na drodze nadmiernych prędkości np. Rocbinda „Anti Skid System” – wprowadzenie nowej nawierzchni (bez kolein),

- wprowadzenie nietypowych, nowoczesnych „mebli miejskich” umieszczane w okolicy placówek oświatowych, zaznaczając w ten sposób o szczególnym miejscu.

Na drogach wyższej kategorii:

- istnieje możliwość zawężenia przekroju jezdni w rejonie przejść dla pieszych,

- dodatkowe oświetlenie nad przejściem innej barwy wraz z diodowymi punktowymi elementami umieszczonymi w nawierzchni jezdni,

- wprowadzenie przed przejściami na długości około 100 m nowej nawierzchni bitumicznej – system skracający drogę hamowania oraz system ograniczający rozwijanie na drodze nadmiernych prędkości np. Rocbinda „Anti Skid System”,

- wprowadzenie nietypowych, nowoczesnych „mebli miejskich” umieszczane w okolicy placówek oświatowych, zaznaczając w ten sposób o szczególnym miejscu.

Ewentualne zmiany wiążą się z przeprowadzeniem szerokich konsultacji i uzgodnień z wszystkimi zespołami merytorycznymi ZIKiT. W ich trakcie muszą zostać rozwiązane między innymi problemy techniczne tj. czy istnieje możliwość np. wyniesienia przejścia dla pieszych. Ponadto należy rozważyć problemy komunikacji miejskiej w Krakowie w przypadku zmiany geometrii jezdni itd. W związku z powyższym każda zmiana geometrii drogi (wyniesienie przejścia dla pieszych) musi być omawiana indywidualnie uzyskując stosowne uzgodnienia.

Propozycja zmiany pierwszeństwa na skrzyżowaniu ulicy Komandosów z ul. Dworską nie może być uwzględniona, gdyż czasowa organizacja ruchu związana z budową centrum kongresowego składa się z etapów i w niedługim czasie ulegnie zmianie. Ponadto chwilowe zmiany pierwszeństwa są niekorzystne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu.
Propozycja wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Komandosów nie może zostać przyjęta. Posiada normatywna szerokość, ma charakter ulicy osiedlowej i nie prowadzi ruchu tranzytowego. Obecna organizacja – ruch dwukierunkowy – oraz parkowanie po obu stronach ulicy, stanowi naturalne „uspokojenie ruchu”. W przypadku ruchu jednokierunkowego zawsze niestety zwiększa się prędkość poruszających się pojazdów, co niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu i skutkuje wnioskami o zainstalowanie progów zwalniających lub innych elementów bezpieczeństwa ruchu. Obecnie wzmożony ruch pojazdów wynika z czasowej organizacji ruchu związanej z budową centrum kongresowego. Zmiany w organizacji ruchu w powyższym rejonie będą analizowane dopiero po zakończeniu budowy po rozpoczęciu funkcjonowania obiektu.

Termin wykonania prac związanych z przebudową układu drogowego zgodnie z umową z wykonawcą – 31.07.2014 r.

Od ulicy Komandosów do przystanków autobusowych na ulicy Konopnickiej prowadzą ciągi piesze oraz schody umożliwiające ruch pieszy pomiędzy wskazanymi lokalizacjami. Na chwilę obecną ich stan jest dobry i nie wymagają pilnych napraw czy remontu kapitalnego.

źródło: dzielnica8.krakow.pl

Komentarze dle tego wpisu zostały wyłączone.